קרן השתלמות לעצמאים

קרן השתלמות לעצמאים

קרן השתלמות לעצמאים

מהי קרן השתלמות לעצמאים?

קרן השתלמות לעצמאים היא אפיק החסכון הטוב ביותר שיש כיום לעצמאים במדינת ישראל. הקרן מציעה חיסכון לטווח קצר עד בינוני, שאחרי 6 שנים ניתן למשוך ללא מס. 

מי יכול לפתוח קרן השתלמות לעצמאים?

כל מי שמוגדר כעצמאי: עוסק מורשה, עוסק פטור או עוסק זעיר.

האם מקבלים הטבת מס על הפקדה לקרן ההשתלמות?

כן. שיעור ההפקדה המירבי להטבות מס הוא עד 4.5% מההכנסה השנתית החייבת במס, ולא יותר מ-270,000 ש"ח בשנה (נכון ל-2024), כלומר 13,203 ₪ בשנה.

הפקדה זו מותרת בניכוי, כלומר מפחיתה את ההכנסה החייבת לטובת תשלום מס הכנסה וביטוח לאומי.

אפשר להפקיד יותר? 

כן. באפשרותך להפקיד עד 20,520 ש"ח בשנה (נכון ל-2024) לקרן השתלמות במעמד עצמאי, וליהנות מפטור מלא ממס, כולל מס רווחי הון (במשיכה כדין). הסכום אינו תלוי בהכנסה החייבת, אלא רק בכך שהמפקיד הוא עצמאי. 

מתי אפשר להשתמש בכסף שנחסך בקרן השתלמות? 

בכל עת, אך השאלה היא אם בכלל כדאי. טעות שרבים עושים, היא למשוך את הכסף מייד בתום 6 השנים, כי "אם אפשר – לוקחים". 

אך חשוב לזכור: קרן השתלמות היא כיום אפיק החיסכון היחידי בישראל שבו הרווחים פטורים ממס, וזאת לעומת אפיקים אחרים שבהם מס רווחי ההון עומד על 25% מהרווח הריאלי, ולעיתים 15% מהרווח הנומינלי. לעומתם, החיסכון בקרן ההשתלמות כאמור פטור מס בגין הרווח. 

מהם דמי הניהול שגובות קרנות ההשתלמות? 

דמי הניהול בקרן השתלמות הם אך ורק מהצבירה (יתרת החיסכון). דמי הניהול המרביים עומדים על 2% בשנה, אך ברוב המקרים הם נמוכים מכך, בהתאם ליתרה שנצברה וליכולת המו"מ שלך ושל סוכן הביטוח שלך מול הקרן. 

היכן מושקע הכסף?

הכספים מושקעים בדרך כלל בשוק ההון, כאשר לכל קרן יש מסלולי השקעה ברמות סיכון שונות, ממסלול צמוד מדד או קשלי ועד מסלולים כלליים או מנייתיים. זכרו כי ניתן תמיד לעבור בין מסלולים, או לפזר את ההשקעה בכמה מסלולים מבלי לשלם מס. 

טיפ

כאמור, הרווח בקרן ההשתלמות לרוב פטור ממס, לכן בראייה כוללת של תיק הנכסים המושקעים בשוק ההון, רצוי לקסם את מרכיבי הסיכון היחסיים בקרן ההשתלמות. 

הלוואות מקרן השתלמות

רוב קרנות ההשתלמות מאפשרות לקבל הלוואה כנגד שעבוד הקרן. לרוב, תנאי ההלוואה מקרנות השתלמות אטרקטיביים מאוד ביחס לחלופות ההלוואה האחרות, כולל מהבנק. 

שיעור ההלוואה המירבי מקרן השתלמות הוא 80% מהיתרה (אם הקרן נזילה) או 50% מהיתרה (אם אינה נזילה). תנאי ואישור ההלוואה כפופים לכללים הפרטניים של הגוף שמנהל את אותה קרן. 

כמה כסף אפשר להפקיד, ומהי הטבת המס שמגיעה לי? 

באפשרותך ללחוץ כאן ולבדוק את הנתונים במחשבון פנסיה לעצמאים. 

 

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה יעוץ ו/או תחליף לייעוץ ו/או שיווק מכל סוג שהוא ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. לקבלת שירותי שיווק פנסיוני אנא צרו עמנו קשר